Hvis du har det overordnede ansvar for virksomhedens online markedsføring og synlighed, så kender du med garanti til ord som SEO, SERP og SEM. Men ved du, hvad linkbuilding er? Og hvis du gør, har du så tænkt, at det formentlig ikke var noget for dig?
I så fald tager du heldigvis fejl – linkbuilding er en del af SEO-arbejdet og er tilgængeligt for alle størrelser af virksomheder, budgetter og ambitioner.
Linkbuilding er ikke kun for de store drenge
Linkbuilding er en vigtig del af enhver ambitiøs online virksomheds arbejde med SEO. Kan det koste mange penge at få hjælp til sin linkbuilding? Ja. Behøver det nødvendigvis at koste mange penge og dreje sig om de helt store projekter? Nej.
Linkbuilding kan bruges af alle – fra de helt store spillere på markedet med marketingbudgetter i millionklassen til de mindre, nyopstartede virksomheder, som bare gerne vil have en fod eller to inden for i Googles søgeresultater.
Som ny virksomhedsejer, der skal bruge trafik og salg på dit website, så kan du sagtens få billig linkbuilding og dermed kravle op i Googles søgemaskine. Du kan enten klare din linkbuilding selv – det kræver dog, at du bruger lidt tid på at sætte dig ind i teknikkerne bag linkbuilding.
OBS: Vær opmærksom på, at forkert linkbuilding kan være direkte skadeligt for dine rangeringer i Google. Lav derfor altid dit hjemmearbejde grundigt, så du er helt sikker.
Hvis du ikke har mod på eller tid til at klare linkbuildingarbejdet selv, så kan du hyre et SEO-bureau eller et linkbuilding-bureau til at klare opgaven for dig. Hvis der er tale om en mindre niche med mindre konkurrenceprægede søgeord i Google, så burde det være muligt for dig at betale dig fra en solid omgang linkbuilding, der kan få dine sider op i Google.
Derfor får du meget valuta for pengene i Danmark
Selvom SEO og linkbuilding kan forekomme som en irriterende ekstraudgift for mange nystartede virksomheder, så er vi faktisk ret heldige her i Danmark. Til trods for relativt høje lønomkostninger o. lign., så er Danmark et forholdsvis lille marked.
Det betyder også, at konkurrencen på Google egentlig ikke er så slem i det store hele. Hvad du skal bruge af ressourcer og tid på at rangere på dine ønskede søgeord på Google i Danmark,det kan du nemt gange op med en faktor 10-20 på de internationale markeder.
Med andre ord; Hvis du f.eks. gerne vil rangere på søgeordet ’Cheap party dress’ på det amerikanske marked, så vil det typisk koste dig 10-20 gange så meget arbejde eller penge, end hvis du skulle rangere på den danske version ’Billig festkjole’ på det danske marked. Indrømmet – der er heller ikke lige så mange penge i omløb på vores mindre marked, men det er trods alt lettere at få en fod inden for og få en del af kagen.
Dette afspejler også priserne for linkbuilding i Danmark – hvis du sammenligner med priserne på de internationale markeder, så er det væsentligt billigere og mere effektivt at købe sig til linkbuilding af god kvalitet og dermed opnå bedre resultater i Google med en dansk forretning end en udenlandsk.