Hvis du har en hjemmeside, der har alle de rigtige produkter, men du føler at du har svært ved at få gang i salget, så skyldes det måske, at du har brug for et startspark i forhold til at få besøgende ind på din hjemmeside. Et godt værktøj til dette brug er Google Adwords, hvor du mod betaling får rigtig meget synlighed på nettet. I denne artikel kan du lære mere om Google Adwords, samt hvorfor mange vælger at bruge professionelle firmaer, når det hele skal sættes op.
Hvad er Google Adwords for en størrelse?
Du tænker måske at det lyder helt tosset, at du kan betale dig for at få kunder til at besøge din hjemmeside? Hvis man ikke forstår begrebet i Adwords, giver denne tanke også fuld mening. Det er dog svært at forklare præcis hvad det er for noget, men en simplificeret beskrivelse af Adwords er, at du betaler for at ligge blandt de annoncer google ligger øverst, når en kunde søger efter specifikke nøgleord. Samtidig er det også en del af Adwords, når du på hjemmesider, der er en del af Googles displaynetværk ser annoncer rundt om på siderne.
Så kort fortalt betaler du for, at brugerne af internettet får pålagt at se dine annoncer rundt om på nettet, hvilket leder til, at de forhåbentlig klikker på dine annoncer, hvorefter du gerne skulle opleve øget salg og derved overskud.
Hvor hurtigt virker Adwords?
Rom blev ikke bygget på en dag. Hvorvidt Adwords virker på din hjemmeside, og hvor hurtigt det eventuelt vil virke er meget svært at udtale sig om. Du kan godt betale i dyre domme for Adwords uden at få noget som helst effekt, hvis din hjemmeside er meget rodet og ustruktureret. Markedsføringsmetoden skal altså ses som en måde at skaffe en masse trafik ud fra specifikke nøgleord, der relaterer sig til dine produkter.
Hvis din side så ellers er meget professionel og troværdig, vil du sandsynligvis opleve større konverteringsrater, efter du er begyndt på Adwords, mens hjemmesider der er uprofessionelle og rodet formentlig vil se et meget lille resultat heraf.
Hvad koster det så?
Ligesom alt andet, er der også konkurrence i forhold til denne markedsføringsmetode. Når du bruger Google som din allierede til at skabe trafik, betaler du for antal klik på dine annoncer. Det er helt op til dig selv, hvor meget du maksimalt vil betale per klik, men hvis andre hjemmesider med samme produkter overbyder dig, skal du regne med, at de besøgende får vist deres hjemmesider før din.
I brancher med rigtig meget online konkurrence vil klik-prisen derfor være betydelig højere i forhold til brancher med meget lav konkurrence. Der kan fx sagtens være op mod flere hundrede hjemmesider, der gennem Adwords konkurrerer om at få besøgende på nøgleordet hundemad, mens der nok er relativt få, der sælger flymotorer. Derfor vil klik-prisen på hundemad også være meget højere end klik-prisen på flymotorer.
Hvis du har det rette bud, en stærk landingsside, og en generelt professionel hjemmeside, kan du dog forvente at få noget positivt ud af Google Adwords. Læs mere om det her.