Hvis du driver forretning, hvad end du har en fysisk butik eller en onlineshop, er det essentielt at arbejde efter at generere så meget mersalg som muligt. Herunder kan du blive klogere på begrebet og få tips til, hvordan din virksomhed kan arbejde efter at implementere mersalg ved hvert køb.
Hvad er mersalg til dine kunder?
Mersalg betegner det hændelse, hvor en kunde køber mere, end hvad kunden oprindeligt søgte. Der findes forskellige typer af mersalg.
Hvis du har en virksomhed med en ydelse, som folk månedligt betaler for eller abonnerer på, er der stadig mulighed for mersalg. Det handler netop om at vise kunderne, at der er flere tilbud end det, de ellers har. Et nøgleord til mersalg er derfor, at du skal skabe værdi for kunden. Hvis dine kunder skal benytte sig af dit tilbud, skal du fremhæve det til deres fordel. Derfor er det også vigtigt, at virksomheden har en ordning, hvor kunderne får et større beløb får mere for pengene, end det de allerede betaler for.
Derudover findes der klassisk mersalg, som indbefatter mersalg til enkeltbeløb. Denne type af mersalg egner sig godt til fysiske butikker, hvor folk går ind og køber nogle varer. Mersalget kan ske to steder:
- Ved kassen (eller kurven, som det kaldes i e-handel)
- På gulvet
Hvis mersalget foregår på gulvet i butikken, er det uden tvivl sælgeren eller salgsassistenten, som skal hente det ekstra salg hjem for butikken. Derfor er det vigtigt, at sælgeren er opsøgende og opmærksom på kunden. Det er igennem en god dialog, at sælgeren skal være kreativ og foreslå en addition til købet. Derfor kræver det, at sælgeren kender sine produkter ind og ud, at sælgeren fremfører forslaget til kundens fordel.
Hvis mersalget skal foregå ved kassen, er det som regel småsager, som kasseekspedienten nonchalant kan foreslå at kunden tager med hjem, nu hvor det er inden for så lille en rækkevidde. Mersalg ved kassen skal være strategisk, og det skal ikke være tilfældigt hvilke produkter, der står ved siden af kassen.
Hvad kan mersalg bruges til?
Mersalg kan bruges til at skabe vækst og dermed at forøge virksomheden. Desuden er mersalg en god metode til at komme i dialog med dine kunder, hvilket over tid skaber en stærkere kunderelation. Det skal understreges, at mersalg til dine kunder er en forretningskunst, og det kræver som sagt en dygtig sælger, der kender sine kunder og produkter.
De rette tilbud skaber mersalg
Mersalg til dine kunder kan skabes i forskellige avancer, men tit og ofte er mersalg en ekstra lille ting, som kunden tager med i kurven, næsten helt uden at tænke over det. Derfor er det smart at fokusere på mersalg af mindre genstande eller varer.
Desuden er det smart at lave perioder med mersalg og tilbud på varer, som virksomheden at et for stort lager af. Hvis din virksomhed f.eks. snart skal have en stor levering af nye varer, kan du skabe et tidsbegrænset særtilbud – f.eks. 2 varer for 1 vares pris – hvilket tit får folk til at købe mere.